Kökets favoriters Köpvillkor

Köketsfavoriter.se drivs av Adlibris Kök AB (559017-7589), som vi nedan kallar Kökets Favoriter.

Tillämplighet

Nedan köpvillkor tillämpas då svensk lag eller annan tillämplig lag inte föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för Kökets Favoriter.
Mer information om detta finner du på Konsumentverkets egen hemsida,  www.kov.se.

Betalningssätt

Kökets Favoriter samarbetar med Klarna AB och använder deras tjänster för alla våra betalningar.

Det innebär att vår fordran överlåts till Klarna AB som i sin tur överlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ).
Dina personuppgifter behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat.

De betalningsätt vi accepterar är:

Klarna faktura

Betalning ska ske till Nordea på angivet konto. Betalningsvilkor är 14 dagar netto, efter att beställningen skickats från vårt lager.

Fakturor skickas till den mailadress du uppger vid beställningen. Pappersfaktura kan beställas mot en extra kostnad om 5 kr när beställningen genomförts.
För att beställa mot faktura måste du uppge ditt fullständiga personnummer och detta lagras därmed i vårt kundregister. Önskar du inte uppge hela ditt personnummer eller om Klarna ger avslag vid beställningstillfället så hänvisar vi till något av de andra betalningsalternativen (se Kreditkort, Direktbetalning eller Postförskott). Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd adress.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat.

Klarnas fakturavillkor:

Handla nu - betala efter leverans
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
• Få alltid hem varan innan du betalar
• Betalningstiden är 14 dagar netto
• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
• Alltid 30 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
• Ladda ner dina fakturor från klarna.se
• Möjlighet till delbetalning
Om betalningen uteblir debiteras påminnelseavgift f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

Kreditkort

Vi accepterar MasterCard och Visa.
När du genomfört ditt köp mot faktura kan du i steg 2 i kassan ändra betalsätt till kontokort. Skulle kortköpet inte godkännas skickas din beställning istället mot faktura.
Alternativt så kan du i kassan välja att du inte vill ange personnummer så kan du direkt välja kortbetalning med Mastercard eller Visa.
Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningens totalbelopp kommer att dras på ditt kreditkort inom de närmaste dagarna även om din beställning inte kan levereras omgående.
Vi förbehåller oss rätten att inte hantera beställningar gjorda med kreditkort om vi anser att vi har skäl till detta. Om så är fallet kommer pengarna återbetalas och beställningen tas bort.

Delbetalning

Kökets Favoriter erbjuder i samarbete med Klarna AB två olika delbetalningsalternativ. 
Det ena alternativet är ett du delbetalar till en fast månadskostnad på 3, 6, 12 eller 24 månader.
Detta alternativ finns att välja när din beställning överstiger 1000 kr. Väljer du detta alternativ tas fakturan/krediten över av Klarna AB. För fullständiga kredit och kontovillkor se länk: Kontovillkor Klarna
Beloppet att betala beräknas utifrån den valda betalningstakten.
Följande alternativ finns för delbetalning:
• 3 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 95 kr)
• 6 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 195 kr)
• 12 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)
• 24 månader med 9,95 % årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)
En avgift om 29 kr/faktura tillkommer. 
Om flera delbetalningsköp görs under en månad så samlas de på en faktura.

Klarna konto

Det andra alternativet är ett kontoalternativ, då betalar du i din egen takt. Här kan du själv välja vilket belopp du ska betala in varje månad, dock minst 1/24 eller 50 kr inklusive aviavgift. Du betalar alltid efter att du har mottagit beställningen. Om du har flera pågående delbetalningsköp så sammanställs dessa på en och samma månadsfaktura. Det betyder att du i och med din delbetalning öppnar ett konto hos vår samarbetspartner Klarna AB. Har du gjort flera delbetalningsköp så betalar du en aviavgift. Konto har 19,5% i årsränta men ingen uppläggningsavgift. Du kan när som helst avsluta din delbetalning genom att sätta in återstående belopp.

Direktbetalning

Vi accepterar direktbetalningar hos följande banker: Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank.
När du genomfört ditt köp mot faktura kan du i steg 2 i kassan ändra betalsätt till direktbetalning. Skulle direktbetalningen inte godkännas skickas din beställning istället mot faktura.
Alternativt så kan du i kassan välja att du inte vill ange personnummer så kan du direkt välja direktbetalning.
Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningens totalbelopp kommer att dras på ditt konto inom de närmaste dagarna även om din beställning inte kan levereras omgående.
Vi förbehåller oss rätten att inte hantera beställningar gjorda med direktbetalning om vi anser att vi har skäl till detta. Om så är fallet kommer pengarna återbetalas och beställningen tas bort.
Våra direktbetalningar hanteras av Klarna AB.

Dröjsmålsränta och påminnelseavgifter

Om du inte betalar din faktura i tid skickar Klarna ut en påminnelse med en påminnelseavgift på f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Betalning ska ske till det konto och betalningsmottagare som anges på fakturan.

Moms ingår i alla våra priser.

Frakt, leverans och avbeställning

Kökets Favoriter har inget minsta ordervärde samt levererar endast inom Sverige. När du genomfört din beställning skickas ett bekräftelsemail ut till den e-postadress du angett i din beställning med köpvillkor från köptillfället. 
Alla paket sänds med PostNord till utlämningsställen. Vilket är en stor fördel för våra kunder. PostNord har i dagsläget ca 1700 st utlämningställen så man behöver sällan åka speciellt långt för att hämta sitt paket. För att hämta ut sitt paket behöver du löpnummer eller kollinummer samt giltig legitimation.

Du har alltid fri frakt när du handlar över 399 kr. Normal frakt kostar 39 kr. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar. Vid större helger eller kampanjer upp till 6 arbetsdagar.

Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Kontakta då kundservice. 
Vid oförutsedda händelser av extraordinärt slag (s.k. force majeure), t.ex. krig, upplopp, strejk, lockout, olika slag av naturkatastrofer, extrema väderförhållanden, brand, driftstörningar hos fraktbolagen, m.m., ansvarar Kökets Favoriter inte för eventuella förseningar.
Alla Kökets Favoriters produktmanualer/instruktioner är på svenska.

Du har rätt att avbeställa hela eller del av din order fram till dess att du mottagit varan/varorna alternativt då den/de nått ett ombud.

Annan leveransadress

Vill ni att paketet ska skickas till en annan adress än er egen så anger ni detta vid beställningen.
Vid annan leveransadress kan man inte välja Klarna faktura eller Klarna delbetalning som betalningssätt.

Leverans till minderårig

Vi levererar inte till personer under 18 år utan målsmans tillåtelse.

Ångerrätt

Vi erbjuder 30 dagars ångerrätt. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser men i de fall varan är använd och inte längre i oförändrat skick kan avdrag på återbetalningen göras på mellan 15 - 80 %. Om varan på grund av felaktig användning förlorat sin avsedda funktion sker inte någon återbetalning. För att du ska få full återbetalning ska varan kunna säljas som ny samt att varan och dess orginalförpackning ska återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan/hämtat ut den hos ditt ombud.

Ångerrätten gäller ej livsmedel!

Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du alltid kontakta oss på kundservice så skickar vi en returfraktsedel och hjälper dig med din retur. 
Du kan också fylla i konsumentverkets ångerformulär och skicka till oss, du finner formuläret här: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/%C3%85ngerblankett_Konsumentverket_140613.pdf
Du når oss på info@koketsfavoriter.se eller telefon 08-564 060 30

OBS! Skicka aldrig tillbaka paket till oss utan att först ha kontaktat kundservice, då det leder till förlängda hanteringstider.

Vid ångrat köp står du som kund för kostnad för returfrakten som i dagsläget är 59 kr för alla returer.
Frakt som bekostats utav kunden själv ersätts inte i efterhand.
Efter det att du har skickat tillbaka varan oanvänd i originalemballaget återbetalar Kökets Favoriter dig senast inom 14 dagar från att vi mottagit meddelandet exkluderat returavgiften (59 kr) från den dag då Kökets Favoriter mottagit returen eller då bevis på att varan återsänts lämnats till Kökets Favoriter.

Packa produkten så den inte skadas vid returtransporten. Packa alltid originalkartongen i en skyddande ytterkartong för att förhindra transportskador på produkten. Vi ersätter inte transportskador som uppstår på grund av bristfällig emballering eller returer som försvinner vid returtransport då du ordnat med returen själv. 
För retur av knivar gäller särskilda regler, kundservice informerar om hur dessa måste förpackas för att få returneras.

Sätt på returfraktsedeln och lämna in paketet till ditt post/SchenkerPrivpakombud.

På detta sätt kommer vi kunna hjälpa dig att lösa ditt ärende snabbt och smidigt så fort returen kommer in till oss!

Vid retur på grund av fel från Kökets Favoriter’s sida, bekostar Kökets Favoriter returfrakten.

Produkter som är specialtillverkade för viss kund gäller inte bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.
Om en vara skadas i transporten ska Kökets Favoriter kontaktas så snart skadan/felet borde ha upptäckts.

Reklamationer

Skulle du få en defekt eller felaktig produkt vill vi att du först kontaktar vår kundservice, på så vis kan vi hjälpa dig åtgärda felet och försäkra oss om att det inte uppstår igen. Dock senast inom skälig tid (2 månader) om du som kund varit förhindrad att undersöka varan vid leverans. Det är därför lämpligt att du ankomstkontrollerar din leverans.

Kontakta alltid oss på kundservice så skickar vi en returfraktsedel och hjälper dig med din reklamation.
info@koketsfavoriter.se eller telefon 08-546 060 30
OBS! Skicka aldrig tillbaka paket till oss utan att först ha kontaktat kundtjänst, det leder till förlängda 
hanteringstider.
För att kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande uppgifter: 
1) kundnummer eller personnummer 
2) fakturanummer 
3) Vilken/vilka varor du vill reklamera 
4) Bifoga en utförlig felbeskrivning. 
Vi tar emot felanmälan och återkommer med returanvisningar. Vi kan eventuellt fråga efter en bild som beskriver skadan.

Packa produkten så den inte skadas vid returtransporten. Packa alltid originalkartongen i en skyddande ytterkartong för att förhindra transportskador på produkten. Vi ersätter inte transportskador som uppstår på grund av bristfällig emballering. 
För retur av knivar gäller särskilda regler, kundservice informerar om hur dessa måste förpackas för att få returneras.

Sätt på returfraktsedeln och lämna in paketet till ditt postombud.
Vi står för fraktkostnaden tillbaka till oss genom att vår kundservice skickar en returfraktsedel till dig, frakt som bekostats utav kunden själv ersätts inte i efterhand.

Om din vara skadas eller kommer bort under transporten är Kökets Favoriter betalningsansvarig. Meddela kundtjänst direkt för snabbast service, dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrad att påtala felet vid leverans.

Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller enligt konsumentköplagen, att Kökets Favoriter vid köp gjort av konsument, ska avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Kökets Favoriter. Kökets Favoriter har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation, eller byta mot en felfri vara.

Reklamationsrätt

Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år, det är endast ursprungskunden som kan reklamera till Kökets Favoriter, om en produkt är köpt i andrahand gäller endast garanti via tillverkaren.

Behandling av personuppgifter

Vid beställning samtycker jag till att mina personuppgifter, inklusive e‐ postadress, mobiltelefonnummer för samtal och sms‐meddelanden och eventuella andra digitala adresser, får lagras och användas inom Bonnier för digitala tjänster, marknadsföring, samt för statistik‐ och analysändamål.
Uppgifter som jag direkt eller indirekt lämnar genom att använda Bonniers digitala tjänster och erbjudanden kan tillsammans med övriga kunduppgifter användas inom Bonnier för marknadsföringsändamål och för att anpassa innehåll, tjänster och annonsering till mig, samt för utveckling av nya tjänster. Information om min användning av digitala tjänster inhämtas med hjälp av bland annat cookies.
Samtycket är giltigt till dess jag själv säger upp det, och upphör inte om tjänsten inte nyttjas och samtycket är heller inte beroende av eventuella köp av produkter.
Jag har rätt att återkalla samtycket vilket jag gör genom att kontakta Bonnier via respektive bolags kundtjänst.
För ytterligare information om behandling av personuppgifter, se www.kunddata.bonnier.se samt även personuppgifter.

Tvist

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Tillämplighet
Dessa köpvillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/.

Produkter och priser

Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska följa svensk lagstiftning. Priser i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) inklusive moms är de gällande.
I alla maskiner vi säljer ingår en produktmanual.

Äganderättförbehåll

Alla varor förblir Kökets Favoriters egendom tills dess full betalning erlagts.

Reservationer

Kökets Favoriter reserverar sig för ändringar av all information, även men inte begränsat till prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida/annonser. Vi reserverar oss för att vissa produktbilder och produktinformation inte är slutgiltig. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet. Dock är de priser som anges i kassan då du slutfört ditt köp slutgiltiga och kommer inte ändras.
Avvikelse från villkoren är giltiga endast om båda parter har signerat särskilt avtal som reglerar detta eller att Kökets Favoriter direkt på webbplatsen informerar om avvikelser. Kökets Favoriter förbehåller sig rätten att stryka en beställning utan att hänvisa till en speciell anledning.

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Kökets Favoriters kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Kökets Favoriter befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.