Kökets favoriters Köpvillkor

Köketsfavoriter.se drivs av Adlibris Kök AB (559017-7589), som vi nedan kallar Kökets Favoriter.

Behandling av personuppgifter

Introduktion

Detta är den centrala personuppgiftspolicyn för Adlibrisgruppen och för de tjänster som tillhandahålls genom Adlibrisgruppens webbsiter, tjänster och applikationer (våra ”Tjänster”) av Adlibris AB, med organisationsnummer 556261-3512, inklusive våra dotterbolag och varumärken (”Adlibris” ”Discshop”,”Kökets Favoriter’, ”Odla”, Makujakauppa”, ”Type & Tell”, ”Letto”, ”vi”, eller ”oss”). De verksamheter som ingår i Adlibrisgruppen är:


• Adlibris AB (koncernmoder) 556261-3512
• Adlibris Oy 0195663-7
• Adlibris AS 990 335 214
• Makujakauppa Oy 2840501-8
• Adlibris Kök AB 559017-7589
• Odlanu i Sverige AB 556725-9493
• Discshop Svenska Näthandel AB 556604-9952
• Discshop Alandia AB 1932506-7

Om inget annat anges är Adlibris AB personuppgiftsansvarig för personuppgifter som samlas in via de produkter och tjänster som omfattas av denna personuppgiftspolicy.

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:


• för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,
• för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster unikt anpassade för individuella användare,
• för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt
• för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsiter som stöds av reklam.

Av dessa skäl kombinerar vi data som vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer konsekvent och personligt anpassad upplevelse.

Det kan finnas kompletterande personuppgiftspolicier som gäller för vissa av de Tjänster vi erbjuder. Vänligen läs dessa när du hos Adlibrisgruppens bolag tecknar en prenumeration, anmäler dig till ett event, väljer att delta i tävlingar, laddar ner en app, köper en produkt eller tjänst eller registrerar ett konto. För Adlibrisgruppens företag utanför Sverige gäller de villkor som anvisas i det aktuella landet.

Läs gärna vidare om hur vi använder personuppgifter, hur det påverkar din integritet och om hur du tillvaratar dina rättigheter genom att klicka vidare på länkarna till de olika avsnitten här nedan.

Innehåll


Personuppgifter vi samlar in
Hur vi använder personuppgifter
Personligt anpassade tjänster
Anledningar till att vi delar dina personuppgifter
Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter
Dina individuella rättigheter
Säkerhet för dina personuppgifter
Var vi sparar och behandlar personuppgifter
Vårt bevarande av personuppgifter
Ändringar i denna personuppgiftspolicy
Kontakta oss
Ändringshistorik

Personuppgifter vi samlar in

Vi samlar in uppgifter för att våra Tjänster ska fungera effektivt och ge dig bästa möjliga upplevelse. Vissa av dessa uppgifter tillhandahåller du direkt, exempelvis när du skapar ett konto hos våra e-handlare eller i en applikation, administrerar ditt användarkonto för en Tjänst, köper en produkt i våra butiker, anmäler dig till ett evenemang, laddar ned en app och registrerar dig som användare, registrerar dig för ett nyhetsbrev, eller kontaktar oss för support. Vi får en del av informationen genom att registrera hur du interagerar med våra Tjänster och produkter, exempelvis genom användning av teknik som cookies på våra siter och mottagning av användningsdata från programvara som körs på din enhet.

Vi kan även hämta uppgifter från tredje part. Sådana tredje partskällor kan variera över tid men har tidigare inkluderat:

• Datamäklare som vi köper demografiska data av, för att komplettera information som vi samlar in.
• Sociala nätverk, när du ger en Adlibris-produkt åtkomst till dina uppgifter i ett eller flera nätverk.
• Partners som vi samarbetar med för att erbjuda tjänster eller delta i gemensam marknadsföringsverksamhet.
• Offentligt tillgängliga källor, till exempel öppna myndighetsdatabaser eller andra data som är tillgängliga för allmänheten.


Om du väljer att inte ange uppgifter som är nödvändiga för att få tillgång till en produkt, tjänst eller funktion, finns det risk att du inte kommer att kunna använda den specifika produkten eller funktionen.

De uppgifter vi samlar in beror på sammanhanget, dina val, inklusive dina integritetsinställningar, och de produkter och funktioner du använder. Den data vi samlar in kan innefatta följande:

• Namn och kontaktuppgifter. Vi samlar in ditt för- och efternamn, e-postadress, postadress, telefonnummer, leveransuppgifter och andra liknande kontaktuppgifter.
• Autentiseringsuppgifter. Vi samlar in lösenord, lösenordstips, personnummer och annan liknande säkerhetsinformation som används för autentisering och kontoåtkomst.
• Demografiska data. Vi samlar in uppgifter om dig, till exempel ålder, kön, land och språkinställning.
• Betalningsdata. Vi samlar in nödvändiga uppgifter för att kunna behandla din betalning vid eventuella köp, bland annat betalningsmedlets nummer (till exempel kreditkortsnummer) och associerad säkerhetskod.
• Köphistorik. Vi samlar in uppgifter om dina köp, summa, tid för köp och erbjudanden som du utnyttjar.
• Enhets- och användningsdata. Vi samlar in data om din enhet och hur du och din enhet interagerar med Det kan innefatta information om operativsystem, också IP-adress, enhets-id (till exempel IMEI-numret för telefoner), nationella inställningar och språkinställningar.
• Intressen och favoriter. Vi samlar in data om dina intressen och favoriter, till exempel favoritprodukter som du lägger till i en varukorg. Utöver de som du uttryckligen tillhandahåller, kan även dina intressen och favoriter härledas eller anknytas från andra uppgifter som vi samlar in.


Vi samlar också in information som du tillhandahåller oss och innehållet i meddelanden som du skickar till oss, såsom feedback och recensioner du skriver, eller frågor och information du lämnar för kundsupport. När du kontaktar oss, t.ex. för kundsupport, telefonsamtal eller chattsessioner med våra representanter, kan samtalen övervakas och spelas in.

Notera att om du begär att vi inte ska kontakta dig genom e-post kommer vi att behålla en kopia av den e-postadressen i vår spärrlista för utskick för att se till att du inte får del av oönskade e-postutskick.

Hur vi använder personuppgifter

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:

• för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,
• för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster unikt anpassade för individuella användare,
• för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt
• för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsiter som stöds av reklam.


Av dessa skäl kombinerar vi data som vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer konsekvent och personligt anpassad upplevelse.

Tillhandahålla och förbättra våra produkter och tjänster. Vi använder uppgifter för att tillhandahålla och förbättra produkterna vi erbjuder och utföra nödvändiga affärsåtgärder. Detta innefattar att hantera produkterna, underhålla och förbättra produkternas prestanda, utveckla nya funktioner och tillhandahålla kundsupport. Exempel på sådan användning innefattar följande:

• Tillhandahålla produkter och tjänster. Vi använder uppgifter för att utföra dina köp med oss och för att förse dig med våra produkter
• Kundsupport. Vi använder uppgifter för att ge support
• Siteförbättring. Vi använder data för att förbättra siteupplevelsen m.m. Vi använder till exempel användarbeteende, sökfrågor och klick på våra webbsiter för att förbättra relevansen för sökresultat, användningsdata för att avgöra vilka nya funktioner som ska prioriteras, innehåll på siter och placering av relevant innehåll för dig på våra webbsiter.
• Säkerhet. Vi använder uppgifter för att till exempel skydda våra kunders säkerhet, för att upptäcka och förhindra bedrägeri och för att lösa tvister och verkställa våra avtal.
• Affärsverksamhet/Business Intelligence. Adlibrisgruppen använder uppgifter för att med stöd av vår analysfunktion utveckla aggregerade analyser och Business Intelligence som gör det möjligt för oss att driva och skydda vår verksamhet samt att ta välgrundade beslut. Till exempel lagrar vi uppgifter som vi samlar in när en användare inte är inloggad (autentiserad) separat från kundspecifik kontoinformation som identifierar dig, som ditt namn, e-postadress eller telefonnummer. Vi använder huvudsakligen anonym data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, produktutveckling, personalisering, trender, statistik och liknande syften.

Personligt anpassade tjänster

Kommunikation. Vi använder data för att kommunicera med dig. Exempelvis kan vi kontakta dig per e-post, telefon, eller på andra sätt för att påminna dig om varor som finns kvar i din kundvagn, uppdatera dig kring ett supportärende, eller berätta om ett erbjudande som kan vara av intresse för dig. Läs mer om hur du hanterar dina kontaktuppgifter, e-postprenumerationer och kampanjmeddelanden hittar du i avsnittet Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter i denna personuppgiftspolicy.

Marknadsföring och reklam. Vi använder data du uppger vid registrering av användarkonto, data vi samlar in när du genomför köp och använder våra Tjänster och webbsiter för att ge dig relevant marknadsföring och visa reklam som du kan ha intresse av när du besöker våra webbsiter och prenumererar på våra nyhetsbrev. Uppgifterna analyseras och grupperas, vilket möjliggör att vi kan rikta intressebaserade nyhetsbrev etc till dig. När du besöker våra webbsiter, kommer några av de cookies vi placerar på din dator vara annonseringscookies (tredjepartscookies). Detta gör vi för att förstå vilka typer av sidor eller produkter som du är intresserad av. Vi kan därefter visa rekommendationer om produkter eller annonser på vår eller andras webbplatser som baseras på dessa uppfattade intressen. Till exempel om du visat ett särskilt intresse för garn, kan du komma att få intressebaserad reklam för garn och tillhörande tjänster och produkter. Vi kan även dela anonym beteendedata om våra användare till våra annonsörer och partners, inklusive företag som sponsrar innehåll som märks med ”Sponsrat av”, ”Betalt innehåll/Betalt av” eller ”Innehåll från annonsörer/Från våra annonsörer”. Anonym data är information som inte går att koppla till en individ där vi har tagit bort alla referenser och kopplingar till våra användare. Detta betyder att när du besöker andra webbsiter kan du visas annonsering som baseras på ditt beteende på våra webbsiter.

Beteendestyrd retargeting är en annan form av intressebaserad reklam som låter oss visa reklam för dig baserad på dina klickmönster på vår webbsite

Anledningar till att vi delar dina personuppgifter

Det kan ibland vara nödvändigt för oss att dela dina personuppgifter med andra företag i vår koncern eller med företag som utför tjänster för vår räkning så att vi kan leverera de tjänster och produkter till dig som du beställt. I de fall där vi delar information om dig med andra har vi sett till att dessa företag följer våra krav för dataskydd och de är inte tillåtna att använda personuppgifter de tar emot för något annat syfte.

Till exempel delar vi dina personuppgifter om det är nödvändigt för att slutföra en transaktion. Till exempel delar vi din betalningsinformation du uppger för ett köp med banker och andra institutioner som behandlar betalningstransaktioner eller levererar andra finansiella tjänster, samt för att förhindra bedrägeri och minska kreditkortsrisker.

Vi kan behöva dela personuppgifter med företag som vi anlitat för att tillhandahålla kundservicesupport eller assistans för att skydda och säkra våra system och tjänster. Vi kan också lämna ut personuppgifter som en del av en gemensam affär, exempelvis en sammanslagning eller försäljning av tillgångar.

Slutligen kan vi komma att behöva lämna ut eller spara dina uppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att:

1. följa lagen eller rättslig process och ge ut information till polis och andra behöriga myndigheter,
2. skydda våra kunder, exempelvis för att förhindra skräppost eller bedrägeriförsök, eller för att underlätta förhindrande av dödsfall eller allvarlig skada,
3. hantera och upprätthålla säkerheten för våra produkter, däribland att förhindra eller stoppa en attack på våra system eller nätverk,
4. skydda rättigheter eller egendom som tillhör Adlibrisgruppen, inklusive verkställa de villkor som styr din användning av tjänsterna, men om vi får information om att någon använder våra tjänster för att handla med stulen immateriell eller fysisk egendom som tillhör Adlibrisgruppen kommer vi inte att själva undersöka en kunds privata innehåll, utan vi kan då överlåta ärendet till en polismyndighet.

Observera att vissa av våra siter kan innehålla länkar till produkter från tredje part vars personuppgiftspolicier skiljer sig från Adlibrisgruppen. Om du anger personuppgifter i någon av dessa produkter behandlas dina uppgifter enligt deras respektive personuppgiftspolicy.

Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter

Loggar du in på ditt konto kan du ändra lösenord och e-postadress. Önskar du begära ut en fullständig sammanställning av dina personuppgifter hos Adlibrisgruppen eller avsluta ditt konto hos något av Adlibrisgruppens bolag; se Kontaktuppgifter i slutet av denna policy.

Dina kommunikationsinställningar

Du kan välja huruvida du vill ta emot kampanjmeddelanden. Om du får reklammeddelanden via e-post eller SMS från oss och vill avanmäla dig kan du göra det genom att följa anvisningarna i meddelandet.

Dina reklaminställningar

I den utsträckning informationen som används för intressebaserad reklam även används för andra nödvändiga syften (bland annat tillhandahålla våra produkter, analyser och bedrägeridetektering) kommer inte insamlingen av sådana uppgifter att upphöra om du avanmäler dig från intressebaserad reklam.

För att stänga av intressebaserad reklam vid cookiehantering hänvisar vi till youronlinechoices.com.

Webbläsarbaserade kontroller


• Cookie-kontroller. Relevanta webbläsarbaserade cookiekontroller beskrivs i vår cookiespolicy. https://www.adlibris.com/se/kundtjanst/security
• Spårningsskydd. Vissa webbläsare har en funktion som kallas Spårningsskydd som blockerar innehåll från tredje part, bland annat cookies, från alla webbplatser som du lägger till i spårningsskyddets lista. Genom att begränsa anrop till dessa webbplatser, begränsar webbläsaren informationen som dessa tredjepartssidor kan samla in om dig.

Dina individuella rättigheter

Adlibrisgruppen följer aktuella dataskyddslagar i Europeiska Unionen, som vid tillämplighet omfattar följande rättigheter:

• Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke för framtida behandling av personuppgifter.
• Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag (enligt definitionen i lagstiftningen) samt åtkomst till kopia av dina personuppgifter, begära rättelse och, under vissa omständigheter, radering av dina personuppgifter.
• Du har rätt att motsätta dig bearbetning av dina personuppgifter.
• Du har rätt att begära att vi lämnar över dina personuppgifter till annan organisation som ansvarar för att behandla dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig) i de fall där vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig.
• Du har rätt att framföra klagomål hos en dataskyddsmyndighet. Datainspektionen är den myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer lagstiftningen.

När vi bearbetar dina personuppgifter gör vi det på behovsbasis, i syfte att driva vår verksamhet, uppfylla våra avtalsenliga och juridiska skyldigheter, skydda våra system och kunder eller uppfylla andra berättigade intressen enligt beskrivningarna i avsnitten ”HUR VI ANVÄNDER DINA PERSONUPPGIFTER” och ”ANLEDNINGAR TILL VARFÖR VI DELAR DINA PERSONUPPGIFTER” ovan, eller där det krävs, med ditt samtycke. När vi överför personuppgifter från det Europeiska Unionen och/eller Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet gör vi det baserat på ett antal juridiska mekanismer, enligt beskrivningen i avsnittet ”VAR VI SPARAR OCH BEHANDLAR PERSONUPPGIFTER” nedan.

Säkerhet för dina personuppgifter

Vi använder en rad säkerhetstekniker och säkerhetsmetoder för att skydda dina personuppgifter från oönskad åtkomst, användning och utlämnande. Till exempel lagras personuppgifter som du anger på datorsystem som har begränsad åtkomst och finns i skyddade lokaler.

Var vi sparar och behandlar personuppgifter

Personuppgifter som samlas in av oss kan lagras och behandlas huvudsakligen i den region där du bor, i Sverige, eller i andra länder där vi, Adlibrisgruppen, dess samarbetspartner, dotterbolag eller leverantörer är verksamma. Lagringsplatserna väljs med avsikt att fungera effektivt, att förbättra prestanda och skapa redundans i syfte att skydda data om strömavbrott eller andra problem skulle inträffa. Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att uppgifter som vi samlar in enligt denna personuppgiftspolicy behandlas enligt bestämmelserna i denna policy och enligt tillämplig lagstiftning där uppgifterna finns.

Om vi skulle överföra dina personuppgifter till tredje land, d.v.s. land utanför EU/EES kommer vi att ingå avtal och vidta andra åtgärder i enlighet med tillämpliga lagkrav.

Vårt bevarande av personuppgifter

Vi bevarar personuppgifter så länge det är nödvändigt för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna, uppfylla transaktionerna som du har begärt och godkänt, eller för andra nödvändiga syften, som att efterleva våra juridiska skyldigheter, lösa tvister och verkställa våra avtal. Eftersom de här behoven kan variera för olika typer av data och för olika typer av produkter, tjänster och sammanhang, kan faktiska bevarandeperioder variera. Kriterier som avgör tiden för hur länge vi lagrar data är till exempel:

Hur länge behövs personuppgifterna för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna?

Detta omfattar bland annat att bibehålla och förbättra befintliga produkters och tjänsters prestanda, att skydda våra system och att administrera nödvändig affärs- och redovisningsinformation. Detta är den generella regel som ligger till grund för beräkning av de flesta bevarandeperioder.

Har vi antagit och informerat om en specifik bevarandeperiod för en viss typ av data?


• För exempelvis information som rör ett onlinebeteende avidentifierar vi denna information genom att ta bort hela IP-adressen vid insamling av uppgiften, och cookie-ID:n och andra identifierare tas bort efter den tid som anges i aktuell cookie policy.

Har användarna godkänt användning av en längre bevarandeperiod?

I så fall lagrar vi informationen i enlighet med ditt tillstånd. Har Adlibrisgruppen juridiskt, avtalsenligt eller på annat sätt förbundit sig att lagra informationen?

Exempel kan vara obligatorisk lagstiftning om kvarhållning av information i vissa jurisdiktioner, myndighetsbeslut om att bevara uppgifter som är relevanta för undersökningar, eller uppgifter som måste behållas i syfte att lösa en tvist. Dina personuppgifter gallras eller anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål som de har samlats in för. Vi använder huvudsakligen anonym data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, trender, m.m. enligt vad som anges i avsnittet Hur vi använder personuppgifter.

Ändringar i denna personuppgiftspolicy

Vi kommer att uppdatera vår personuppgiftspolicy när det behövs för att återspegla kundfeedback och ändringar vi gör. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering längst upp i policyn och ändringarna beskrivs nederst på sidan under ”ÄNDRINGSHISTORIK”, varpå ändringarna träder i kraft. Om det sker större ändringar i policyn eller i hur vi hos Adlibrisgruppen använder dina personupppgifter, meddelas du via anslag på webbsiten eller e-postmeddelande innan ändringarna träder i kraft där det krävs enligt lag. Läs gärna denna personuppgiftspolicy då och då så håller du dig informerad om hur vi på Adlibrisgruppen skyddar dina personuppgifter och din integritet.

Kontakta oss

Om du har frågor om vad som gäller för dina personuppgifter, ett klagomål eller en fråga till vårt dataskydd, kontaktar du oss genom att använda följande kontaktinformation.


Adlibris AB 556261-3512
Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE
E-postadress: gdpr@adlibris.com

Adlibris Oy 0195663-7
Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE
E-postadress: gdpr@adlibris.com

Adlibris AS 990 335 214
Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE
E-postadress: gdpr@adlibris.com

Makujakauppa Oy 2840501-8
Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE
E-postadress: gdpr@adlibris.com

Adlibris Kök AB 559017-7589
Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE
E-postadress: gdpr@adlibris.com

Odlanu I Sverige AB 556725-9493
Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE
E-postadress: gdpr@adlibris.com

Discshop Svenska Näthandel AB 556604-9952
Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE
E-postadress: gdpr@adlibris.com

Discshop Alandia AB 1932506-7
Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE
E-postadress: gdpr@adlibris.com

Om inget annat anges är Adlibris AB personuppgiftsansvarig för personuppgifter som samlas in via de produkter och tjänster som omfattas av denna personuppgiftspolicy.

Ändringshistorik

Maj 2018: Förtydliganden med anledning av att den nya dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation, ”GDPR”) träder i kraft den 25 maj 2018. [Den uppdaterade Peronuppgiftspolicyn kommer automatiskt att träda i kraft för alla befintliga kunder och besökare den 25 maj 2018. Din fortsatta användning av våra Tjänster från den dagen kommer att vara föremål för den nya Peronuppgiftspolicyn.] Policyn har även omarbetats för att vara koncis, klar och tydlig, begriplig och vara enklare att kunna ta till sig och förstå.

Oktober 2019: Justering av policyn med anledning av att administrationen av Bonnierbolagens koncerngemensamma kunddatabas har övertagits av Bonnier News AB.

November 2019: Översyn av hela policyn, för förtydliganden kring utformning m.m.

April 2020: Översyn av policy, förtydliganden i policyn.

Cookies

Vad är en cookie?

För att ständigt förbättra användarupplevelsen och funktionerna på vår sajt samt hos våra appar samlar vi med hjälp av cookies in viss information när du och andra besöker vår sajt eller använder våra appar. Cookies är en liten mängd data som skickas till din webbläsare och sen exempelvis kommer ihåg om du är inloggad eller har lagt något i din kundvagn, vissa cookies behövs också för att sajten ska fungera ordentligt. Här nedan kan du läsa mer om vilka cookies vi använder, vilken information de samlar in och hur du går tillväga för att ändra inställningar för cookies i din webbläsare.

Vad vi samlar in och varför

När du besöker vår sajt samlar cookies in information om IP-adress, enhetens geografiska plats, webbläsartyp, webbläsarspråk, datum och tid för begäran, tidpunkt(er) för ditt/dina besök, sidvisningar och sidelement (t.ex. länkar) som du klickar på. Informationen används för att hålla reda på om du är privat- eller företagskund, om du är inloggad eller inte och för att spara varorna i din kundvagn mellan dina besök. Informationen används också för att analysera hur du och andra besökare navigerar på vår sajt samt sammanställa insamlad statistik om webbplatsanvändning och svarshastigheter. Analysen ligger sedan till grund för arbetet med att ta fram så bra och relevant innehåll som möjligt, identifiera och åtgärda problem samt förbättra helhetsupplevelsen av vår sajt.
Vi använder oss också av en eller flera tredjepartsleverantörer av tjänster för att skapa automatiska onlineannonser. De samlar in information om vilka produkter du har klickat på och använder sedan den informationen för att skicka riktade annonser till dig.

Du behöver tillåta cookies på vår webbplats för att kunna handla, däremot kan du alltid välja att blockera de cookies som används till marknadsföring utan att det påverkar funktionerna på webbsidan. Längre ner på den här sidan kan du läsa mer om hur du kan hantera dina inställningar för cookies.

Vilka cookies finns på Kökets favoriter?

Här kan du se en lista på de cookies som finns hos oss: https://www.adlibris.com/se/assets/AdlibrisSE_Cookies_180524.pdf

Kontrollera och blockera cookies

I din webbläsare kan du se vilka cookies som finns sparade, radera sparade cookies, blockera framtida cookies och ställa in att du får en fråga varje gång en specifik webbplats vill använda cookies.
Om du väljer att ta bort eller blockera cookies kommer vissa funktioner på webbplatsen att sluta fungera, första parts cookies behövs exempelvis för att kassan ska fungera och du ska kunna handla. Du kan dock alltid ta bort de cookies som används för marknadsföring utan att det påverkar webbplatsens funktioner. Du kan kontrollera och hantera dina inställningar för intressebaserad annonsering på youronlinechoices.com http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val

Du kan även själv radera alla cookies från din hårddisk. Det gör du genom att klicka på Verktyg i menyn, välj Säkerhet och sen Ta bort webbhistorik. 

Säkerhet på Kökets favoriter

Känslig information såsom kontokortsnummer skickas alltid krypterad (SSL) till Kökets favoriter för att utomstående inte skall kunna komma åt informationen. Informationen lagras inte av Adlibris utan skickas endast vidare till kreditkortsföretaget. Överallt där känslig data skickas är överföringen krypterad, t ex i ditt konto och i kassan.

Tillämplighet

Nedan köpvillkor tillämpas då svensk lag eller annan tillämplig lag inte föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för Kökets Favoriter.

Mer information om detta finner du på Konsumentverkets egen hemsida,  www.kov.se.

Betalningssätt

Kökets Favoriter samarbetar med Klarna AB och använder deras tjänster för alla våra betalningar.

Det innebär att vår fordran överlåts till Klarna AB som i sin tur överlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ).
Dina personuppgifter behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat.

De betalningsätt vi accepterar är:

Klarna faktura

Betalning ska ske till Nordea på angivet konto. Betalningsvilkor är 14 dagar netto, efter att beställningen skickats från vårt lager.

Fakturor skickas till den mailadress du uppger vid beställningen. Pappersfaktura kan beställas mot en extra kostnad om 5 kr när beställningen genomförts.
För att beställa mot faktura måste du uppge ditt fullständiga personnummer och detta lagras därmed i vårt kundregister. Önskar du inte uppge hela ditt personnummer eller om Klarna ger avslag vid beställningstillfället så hänvisar vi till något av de andra betalningsalternativen (se Kreditkort, Direktbetalning eller Postförskott). Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd adress.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat.

Klarnas fakturavillkor:

Handla nu - betala efter leverans
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
• Få alltid hem varan innan du betalar
• Betalningstiden är 14 dagar netto
• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
• Alltid 30 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
• Ladda ner dina fakturor från klarna.se
• Möjlighet till delbetalning
Om betalningen uteblir debiteras påminnelseavgift f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

Kreditkort

Vi accepterar MasterCard och Visa.
När du genomfört ditt köp mot faktura kan du i steg 2 i kassan ändra betalsätt till kontokort. Skulle kortköpet inte godkännas skickas din beställning istället mot faktura.
Alternativt så kan du i kassan välja att du inte vill ange personnummer så kan du direkt välja kortbetalning med Mastercard eller Visa.
Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningens totalbelopp kommer att dras på ditt kreditkort inom de närmaste dagarna även om din beställning inte kan levereras omgående.
Vi förbehåller oss rätten att inte hantera beställningar gjorda med kreditkort om vi anser att vi har skäl till detta. Om så är fallet kommer pengarna återbetalas och beställningen tas bort.

Delbetalning

Kökets Favoriter erbjuder i samarbete med Klarna AB två olika delbetalningsalternativ. 
Det ena alternativet är ett du delbetalar till en fast månadskostnad på 3, 6, 12 eller 24 månader.
Detta alternativ finns att välja när din beställning överstiger 1000 kr. Väljer du detta alternativ tas fakturan/krediten över av Klarna AB. För fullständiga kredit och kontovillkor se länk: Kontovillkor Klarna
Beloppet att betala beräknas utifrån den valda betalningstakten.
Följande alternativ finns för delbetalning:
• 3 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 95 kr)
• 6 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 195 kr)
• 12 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)
• 24 månader med 9,95 % årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)
En avgift om 29 kr/faktura tillkommer. 
Om flera delbetalningsköp görs under en månad så samlas de på en faktura.

Klarna konto

Det andra alternativet är ett kontoalternativ, då betalar du i din egen takt. Här kan du själv välja vilket belopp du ska betala in varje månad, dock minst 1/24 eller 50 kr inklusive aviavgift. Du betalar alltid efter att du har mottagit beställningen. Om du har flera pågående delbetalningsköp så sammanställs dessa på en och samma månadsfaktura. Det betyder att du i och med din delbetalning öppnar ett konto hos vår samarbetspartner Klarna AB. Har du gjort flera delbetalningsköp så betalar du en aviavgift. Konto har 19,5% i årsränta men ingen uppläggningsavgift. Du kan när som helst avsluta din delbetalning genom att sätta in återstående belopp.

Direktbetalning

Vi accepterar direktbetalningar hos följande banker: Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank.
När du genomfört ditt köp mot faktura kan du i steg 2 i kassan ändra betalsätt till direktbetalning. Skulle direktbetalningen inte godkännas skickas din beställning istället mot faktura.
Alternativt så kan du i kassan välja att du inte vill ange personnummer så kan du direkt välja direktbetalning.
Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningens totalbelopp kommer att dras på ditt konto inom de närmaste dagarna även om din beställning inte kan levereras omgående.
Vi förbehåller oss rätten att inte hantera beställningar gjorda med direktbetalning om vi anser att vi har skäl till detta. Om så är fallet kommer pengarna återbetalas och beställningen tas bort.
Våra direktbetalningar hanteras av Klarna AB.

Dröjsmålsränta och påminnelseavgifter

Om du inte betalar din faktura i tid skickar Klarna ut en påminnelse med en påminnelseavgift på f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Betalning ska ske till det konto och betalningsmottagare som anges på fakturan.

Moms ingår i alla våra priser.

Frakt, leverans och avbeställning

Kökets Favoriter har inget minsta ordervärde samt levererar endast inom Sverige. När du genomfört din beställning skickas ett bekräftelsemail ut till den e-postadress du angett i din beställning med köpvillkor från köptillfället. 
Våra paket sänds med PostNord eller Schenker privpak till utlämningsställen. För att hämta ut sitt paket behöver du löpnummer eller kollinummer samt giltig legitimation.

Du har alltid fri frakt när du handlar över 499 kr (gäller standardfrakt), annars kostar frakt 39 kr. Snabbfrakt kostar 49 kr oavsett hur mycket du handlar för.  Beställningen skickas normalt inom 1-2 vardagar beroende på vilket fraktalternativ du valt. Längre leveranstid kan förekomma för vissa enskilda postnummer i Norrland och på Gotland

Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Kontakta då kundservice. 

Vid oförutsedda händelser av extraordinärt slag (s.k. force majeure), t.ex. krig, upplopp, strejk, lockout, olika slag av naturkatastrofer, extrema väderförhållanden, brand, driftstörningar hos fraktbolagen, m.m., ansvarar Kökets Favoriter inte för eventuella förseningar.
Alla Kökets Favoriters produktmanualer/instruktioner är på svenska.

Du har rätt att avbeställa hela eller del av din order fram till dess att du mottagit varan/varorna alternativt då den/de nått ett ombud.

Annan leveransadress

Vill ni att paketet ska skickas till en annan adress än er egen så anger ni detta vid beställningen.
Vid annan leveransadress kan man inte välja Klarna faktura eller Klarna delbetalning som betalningssätt.

Leverans till minderårig

Vi levererar inte till personer under 18 år utan målsmans tillåtelse


Automatisk retur

Ett paket ligger på ditt utlämningsställe mellan 14-30 dagar (Postnord 14 dagar och Schenker 30 dagar) och går sedan i autoretur till oss. När vi mottagit ditt paket i retur kan det ta upp till 14 dagar innan vi har registrerat returen och återbetalning sker. I de fallen tar vi ut en avgift om 149 kronor i retur- och administrativa kostnader.

 

Ångerrätt

Vi erbjuder 30 dagars ångerrätt. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser men i de fall varan är använd och inte längre i oförändrat skick kan avdrag på återbetalningen göras på mellan 15 - 80 %. Om varan på grund av felaktig användning förlorat sin avsedda funktion sker inte någon återbetalning. För att du ska få full återbetalning ska varan kunna säljas som ny samt att varan och dess orginalförpackning ska återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan/hämtat ut den hos ditt ombud.

Ångerrätten gäller ej livsmedel!

Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du alltid kontakta oss på kundservice så skickar vi en returfraktsedel och hjälper dig med din retur. 
Du kan också fylla i konsumentverkets ångerformulär och skicka till oss, du finner formuläret här: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/%C3%85ngerblankett_Konsumentverket_140613.pdf
Du når oss på info@koketsfavoriter.se.

OBS! Skicka aldrig tillbaka paket till oss utan att först ha kontaktat kundservice, då det leder till förlängda hanteringstider.

Vid ångrat köp står du som kund för kostnad för returfrakten som i dagsläget är 59 kr för alla returer.
Frakt som bekostats utav kunden själv ersätts inte i efterhand.
Efter det att du har skickat tillbaka varan oanvänd i originalemballaget återbetalar Kökets Favoriter dig senast inom 14 dagar från att vi mottagit meddelandet exkluderat returavgiften (59 kr) från den dag då Kökets Favoriter mottagit returen eller då bevis på att varan återsänts lämnats till Kökets Favoriter.

Packa produkten så den inte skadas vid returtransporten. Packa alltid originalkartongen i en skyddande ytterkartong för att förhindra transportskador på produkten. Vi ersätter inte transportskador som uppstår på grund av bristfällig emballering eller returer som försvinner vid returtransport då du ordnat med returen själv. 
För retur av knivar gäller särskilda regler, kundservice informerar om hur dessa måste förpackas för att få returneras.

Sätt på returfraktsedeln och lämna in paketet till ditt post/SchenkerPrivpakombud.

På detta sätt kommer vi kunna hjälpa dig att lösa ditt ärende snabbt och smidigt så fort returen kommer in till oss!

Vid retur på grund av fel från Kökets Favoriter’s sida, bekostar Kökets Favoriter returfrakten.

Produkter som är specialtillverkade för viss kund gäller inte bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.
Om en vara skadas i transporten ska Kökets Favoriter kontaktas så snart skadan/felet borde ha upptäckts.

Reklamationer

Skulle du få en defekt eller felaktig produkt vill vi att du först kontaktar vår kundservice, på så vis kan vi hjälpa dig åtgärda felet och försäkra oss om att det inte uppstår igen. Dock senast inom skälig tid (2 månader) om du som kund varit förhindrad att undersöka varan vid leverans. Det är därför lämpligt att du ankomstkontrollerar din leverans.

Reklamationer
Om du vill reklamera en produkt behöver du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare. Kontakta oss via mail på info@koketsfavoriter.se.
OBS! Skicka aldrig tillbaka paket till oss utan att först ha kontaktat kundtjänst, det leder till förlängda hanteringstider.
För att kunna hantera ditt ärende ber vi dig maila in följande:
1) Ordernummer
2) Bild på produktetiketten som oftast finns på produkten
3) Vilken/vilka varor du vill reklamera
4) En utförlig felbeskrivning.
5) Bild på den eventuella skadan
Vi tar emot din reklamation och återkommer med besked om hur vi går vidare.

Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller enligt konsumentköplagen, att Kökets Favoriter vid köp gjort av konsument, ska avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Kökets Favoriter. Kökets Favoriter har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation, eller byta mot en felfri vara.

 

Transportskador/ felaktig leverans
Skulle du få en transportskadad produkt eller felaktig leverans vill vi att du kontaktar vår kundservice, på så vis kan vi hjälpa dig åtgärda felet och försäkra oss om att det inte uppstår igen. Dock senast inom skälig tid (2 månader) om du som kund vart förhindrad att undersöka varan vid leverans. Det är därför lämpligt att du ankomstkontrollerar din leverans.

Kontakta alltid oss på kundservice via mail info@koketsfavoriter.se.eller chatt så hjälper vi dig vidare. För att komma till vår chatt klickar du via följande länk: https://www.koketsfavoriter.se/kundservice/
OBS! Skicka aldrig tillbaka paket till oss utan att först ha kontaktat kundtjänst, det leder till förlängda hanteringstider. Vi står för fraktkostnaden tillbaka till oss genom att vår kundservice skickar en returfraktsedel till dig, frakt som bekostats utav kunden själv ersätts inte i efterhand.

För att kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande uppgifter:
1) Ordernummer
2) Vilken/vilka varor som är trasiga/felaktiga
3) Bild på den eventuella trasiga produkten
Vi tar emot felanmälan och återkommer med information om hur vi går vidare.

Om din vara skadas eller kommer bort under transporten är Kökets Favoriter betalningsansvarig. Meddela kundtjänst direkt för snabbast service, dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrad att påtala felet vid leverans.
Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller enligt konsumentköplagen, att Kökets Favoriter vid köp gjort av konsument, ska avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Kökets Favoriter. Kökets Favoriter har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation, eller byta mot en felfri vara.

 

Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller enligt konsumentköplagen, att Kökets Favoriter vid köp gjort av konsument, ska avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Kökets Favoriter. Kökets Favoriter har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation, eller byta mot en felfri vara.

Reklamationsrätt

Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år, det är endast ursprungskunden som kan reklamera till Kökets Favoriter, om en produkt är köpt i andrahand gäller endast garanti via tillverkaren.

Tvist

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Tillämplighet
Dessa köpvillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/.

Produkter och priser

Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska följa svensk lagstiftning. Priser i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) inklusive moms är de gällande.
I alla maskiner vi säljer ingår en produktmanual.

Äganderättförbehåll

Alla varor förblir Kökets Favoriters egendom tills dess full betalning erlagts.

Reservationer

Kökets Favoriter reserverar sig för ändringar av all information, även men inte begränsat till prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, förseningar i logistik, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida/annonser. Vi reserverar oss för att vissa produktbilder och produktinformation inte är slutgiltig. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet. Dock är de priser som anges i kassan då du slutfört ditt köp slutgiltiga och kommer inte ändras.
Avvikelse från villkoren är giltiga endast om båda parter har signerat särskilt avtal som reglerar detta eller att Kökets Favoriter direkt på webbplatsen informerar om avvikelser. Kökets Favoriter förbehåller sig rätten att stryka en beställning utan att hänvisa till en speciell anledning.

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Kökets Favoriters kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Kökets Favoriter befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.